Algemene luchtdruk:
Een hogedrukgebied boven de Noordzee heeft de regie over ons weer en zorgt voor stabilisatie van de atmosfeer. Je ziet wel nog een oplossend en zwak front liggen in dat hoog dus er is nog wel onstabiliteit aanwezig, maar door verdere drukstijgingen speelt dat geen rol meer. Er wordt ook weer steeds warmere landlucht aangevoerd ook al is de wind eerst nog noordoost. In feite speelt het amper nog een rol uit welke richting de wind komt want er zit intussen overal rondom ons heel warme lucht…
De komende dagen zien we verder de opbouw van dit hogedrukgebied in het Noordzeegebied waarbij het verder naar het oosten schuift. Dat zorgt voor stabiliteit en aanvoer van heel warme landlucht, maar er blijven ook telkens restanten van storingen en buienlijnen dicht in de buurt. Bovendien krijg je door de grote hitte op het continent en in Frankrijk ook telkens het heel erg gemakkelijk ontstaan van onweerszones. Het oogt dan ook allemaal een beetje rommelig en toch nog wat onstabiel, maar tegelijk ook heel erg warm. De verwachting toont dat ook met naar woensdag / donderdag toe toch weer die extreme waarden. Daarbij sluipen we toch weer richting de 35 graden. Aan de neerslagprognose hecht ik niet veel waarde. De regionale modellen worden daarvoor beter gevolgd. Die pikken beter de buienzones op die telkens kunnen ontstaan al lijkt dat voor de eerste 24 tot 48 uur nog steeds niet aan de orde te zijn.
Vandaag:
Vandaag wordt een heel warme week afgetrapt met onmiddellijk een hele warme dag met maxima rond de 30 graden landinwaarts. Aan zee eind de 20. De regel is: hoe verder van de kust af, hoe warmer het wordt. De kans op een onweersbui is heel klein om niet te zeggen onbestaande. Er is in feite amper of geen bewolking of het moet wat hoge sluierbewolking of een enkele stapelwolk zijn.
De avond en nacht wordt rustig met heel erg warme minima die tegen de ochtend weer tussen 17 graden landelijk en vooraan de 20 zitten in de steden.
Morgen:
Dinsdag zien we een zelfde situatie: we zitten en blijven in heel warme lucht met maxima rond of vooraan de 30 graden. Aan zee iets minder. Er zit wat lichte onstabiliteit in de atmosfeer, maar tot buien komt het hoogst waarschijnlijk niet.
De nachten zijn extreem warm.
Overmorgen:
Woensdag kan het nog warmer worden … Mogelijk gaan we landinwaarts richting de 35 graden … Aan zee telkens wat minder, maar ook daar kan het vlotjes 30 graden worden. Veel zon, amper wolken.
De buienkans blijft heel klein en de nachten heel erg warm.
Later:
Ook donderdag kan het extreem warm worden … ook dan gaan we mogelijk landinwaarts richting de 35 graden …
De rest van de week blijft het doorzomeren met hoge maxima die telkens gemakkelijk richting de 30 graden en meer gaan. We zien eigenlijk één lange hittegolf op de kaarten staan. Pas tegen het weekeind geleidelijk wat afkoeling.
Samenvatting:
Vandaag wordt het weer heel warm met maxima van 28 graden aan zee tot 31 landinwaarts. Zwakke tot matige noordoostelijke wind erbij. Weinig tot geen wolken.
In de avond en nacht rustig en geen buien meer. Wel heel warm met minima tussen 17 graden landelijk en 20-21 of meer in de steden.
Geert, maandag 22 juni, 06.15uur





