Voor Stad Brugge staat een klantgerichte dienstverlening op maat van elke Bruggeling centraal. Naast een verdere digitalisering en ruimere openingsuren komt de Stad – ook letterlijk – tegemoet aan andere wensen. Daarbij zijn ‘sneller’, ‘langer’ en ‘dichter’ de drie sleutelwoorden. Nieuw hierbij is de ‘Bus van de Bruggeling’ die vanaf donderdag 1 juni 2023 de diensten van de Stad tot bij de inwoners van Brugge Noord brengt.
In de bus, die volledig klimaatneutraal rijdt, krijgt men informatie over de stedelijke diensten. “Je kunt er een identiteitskaart, rijbewijs of reispas aanvragen of een melding en suggestie doen. In het noorden van Brugge, waar de bestaande dienstverleningslocaties wijder zijn verspreid, zal de bus een grote meerwaarde zijn”, zegt schepen van Burgerzaken Jasper Pillen.
Schepen van Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal: “Omdat onlinedienstverlening niet voor iedereen vanzelfsprekend is, ontwikkelden we bijkomende initiatieven om alle stadsgenoten te bereiken. Deze ‘Bus van de Bruggeling’ die halt zal houden op verschillende stopplaatsen in het noorden van de stad is er een van. Voor de dienstverlening van de bus is het niet nodig om een afspraak te maken. Daarnaast zijn de openingsuren van het Huis van de Bruggeling en de deelgemeentehuizen aangepast, zodat onze inwoners op bepaalde dagen ook in de vooravond kunt langskomen.”
“We kozen voor de meest duurzame oplossing en dit betekent een elektrisch aangedreven voertuig, inclusief zonnepanelen om elektriciteit op te wekken voor de werking van de bus van de Bruggeling. De dienstverleningsbus is ook uitgerust met een lift zodat het rijdende kantoor rolstoeltoegankelijk is. Om het elektrisch voertuig vlot op te laden, zorgden we ook voor de nodige laadinfrastructuur”, zegt schepen van Klimaat en Energie Minou Esquenet.
Burgemeester Dirk De fauw: “In het Brugs Beleidsprogramma 2019-2024 namen we 515 punten verdeeld over 19 hoofdstukken op. Daarmee schuiven we met onze beleidsploeg naar voren wat we in deze legislatuur willen realiseren en we mogen stellen dat er ondertussen al een leeuwendeel van deze punten zijn gerealiseerd. Punt 4 van deze beleidsnota gaat precies over de dienstverlening die we nog klantgerichter maken, inclusief ‘Bus van de Bruggeling’. Een stedelijke dienstverlening op maat is dus een mooi voorbeeld van hoe we elke Bruggeling centraal stellen. Ook op digitaal vlak staan we niet stil. De gebruiksvriendelijke StadsApp geeft u de mogelijkheid om meldingen en online aanvragen te doen, maar ook om afspraken te maken. Daarnaast vindt u een uitgebreid aanbod van onlineproducten en -diensten op onze website.
De verschillende haltes vindt men terug op www.brugge.be. In mei is er in Brugge-Noord ook een promotoer van de Bus van de Bruggeling. Op www.brugge.be/huisvandebruggeling vind je hierover meer info.
VERDERE DIGITALISERING VAN DE DIENSTVERLENING
Met de nieuwe StadsApp heb je een directe link met de Stad in je broekzak. Je vindt de app in de App Store en op Google Play.
Daarnaast blijft de Stad inzetten op verdere digitalisering. Wil je een voorlopig rijbewijs aanvragen of een optie nemen op een huwelijksdatum? Op www.brugge.be/dienstverlening staat een overzicht van alle onlineproducten en -diensten.
Via www.brugge.be/meldpunt of de StadsApp kun je algemene meldingen, opmerkingen en suggesties doorgeven.
PERSOONLIJK CONTACT
Persoonlijk contact blijft zeer belangrijk. Je kan informatie over de Stad en haar diensten opvragen via 050 44 8000. Langskomen kan uiteraard ook. Als je wachttijden wil vermijden, maak je best een afspraak. Voor bepaalde dienstverlening is een afspraak vereist. Een afspraak maak je online of via de StadsApp. Meer info daarover staat op www.brugge.be/afspraken.
NIEUWE OPENINGSUREN
Sinds 1 april hebben het Huis van de Bruggeling en de deelgemeentehuizen nieuwe openingsuren. Verschillende locaties zijn sindsdien meerdere dagen per week open tot 18.00 uur. In het Huis van de Bruggeling ben je op woensdag zelfs tot 20.00 uur welkom. Zo kun je ook na je eigen drukke werkdag langsgaan.Alle openingsuren vind je hier:
www.brugge.be/huisvandebruggeling
050 44 8000
Foto: Persdienst Stad Brugge