De coronaperiode zorgde ook bij onze Brugse jongeren voor heel wat psychische zorgen en de actuele energiecrisis maakt het er niet makkelijker op. Het is dan ook duidelijk dat we hen moeten blijven bereiken en hen opzoeken in hun eigen leefwereld. Sedert 2020 hanteren medewerkers van Route 36 deze outreach -aanpak en trekken zij erop uit met de preventiecamionette van de preventiedienst om tot bij de jongeren te geraken.
De preventiecamionette werd voorzien van een koffieapparaat, tafels, stoelen, zeteltjes, wifi, elektriciteit,… Bij mooi weer werd de luifel opgezet en werd dit een leuke ontmoetingsplaats voor jongeren, hulpverleners, nieuwsgierige buurtbewoners. Maar helaas is het niet altijd zo mooi als afgelopen zomer, en willen we ook tijdens alle seizoenen nabij kunnen zijn. Daarom werd er gezocht naar een iets meer comfortabele mobiele infrastructuur: een mobiele caravan!
“Met Route 36 hebben we in de coronaperiode alles op alles gezet om dicht bij de jongeren te blijven. We gingen volop digitaal met leuke filmpjes, gesprekken via facebook en zo bleef de verbondenheid gegarandeerd. Ook trokken we naar buiten, want daar konden we elkaar nog ontmoeten, al dan niet op afstand. Zo ontstond het idee van het mobiele bureau. We trekken naar de plaatsen waar de jongeren zitten en hopen ze daar te ontmoeten,” legt Schepen van Preventie en Mathijs Goderis uit.
“De nodige middelen voor de aankoop van de caravan werden gevonden bij de preventiedienst. Een serieuze investering van 23.000 euro maar dat is het zeker en vast waard! Op deze manier trekken we naar de Brugse wijken om jongeren op te zoeken in hun eigen speel- en leefwereld. Jongeren kunnen nu hun verhaal in een persoonlijkere setting uiteenzetten bij onze hulpverleners. We kozen voor dezelfde bestickering en baseline ‘samenleven doe je niet alleen’. Daarom zal de caravan naast de inzet vanuit R36 ook gebruikt worden voor projecten en acties vanuit de preventiedienst en mogelijks andere stadsdiensten. Sensibilisering moet ook gebeuren dichtbij of tussen de mensen, in hun buurt, op de wekelijkse markt of in schoolomgevingen. De caravan zal bv. volgend jaar al te zien zijn als backoffice tijdens de fietsexamens. Op deze manier kan de administratieve winkel op een professionele manier ter plaatse afgewerkt worden. Maar kan ook ingezet worden bij fietslabelacties van de gemeenschapswachten, acties op de zaterdagmarkt, autoloze zondag, …”
Ook schepen van sociale zaken Pablo Annys is tevreden met deze aankoop: “Al enkele jaren kunnen jongeren binnenspringen in ‘Route 36’ in de Vlamingdam, het jongerenhuis van Stad Brugge, de vereniging SPOOR Brugge en CAW Noord-West-Vlaanderen. Route 36 streeft ernaar om het welzijn en het welbevinden van de Brugse jongeren en in het bijzonder kansenzoekende jongeren, te versterken. Ze doen dit in de vorm van praktische hulpverlening en een uitgebreid activiteitenaanbod.”
Foto: Persdienst Stad Brugge