Vandaag lanceert Stad Brugge officieel een volledig vernieuwde website. De Stad zet hiermee een stevige stap voorwaarts in haar digitale transformatie, gericht op het versterken van interactie met haar inwoners, ondernemers en bezoekers.
Burgemeester Dirk De fauw benadrukt het belang van deze vernieuwing: “Onze inwoners en ondernemers kunnen vanaf vandaag rekenen op een nog toegankelijkere en klantgerichte website. De website van Stad Brugge is ons belangrijkste communicatieplatform, en daarom staat het informeren van onze inwoners en ondernemers centraal. We hebben ervoor gezorgd dat de informatie voor iedereen toegankelijk is.”
De vernieuwing van de website werd voorafgegaan door een grondig gebruikersonderzoek. “We hebben de bestaande website geanalyseerd en de nieuwe website laten testen door inwoners met diverse profielen. Zo hebben we de website kunnen optimaliseren voor een breed publiek”, zegt burgemeester Dirk De fauw.
Schepen van Facilitair Beheer, Minou Esquenet: “Een website moet niet alleen informatief zijn, maar ook gebruiksvriendelijk. Daarom hebben we aanzienlijke verbeteringen doorgevoerd in de structuur, tekst en zoekfunctie van de website. We willen ervoor zorgen dat gebruikers moeiteloos de informatie vinden die ze nodig hebben. Daarom werken we onder meer met auto-aanvullingen en suggesties.”
Versterken van dienstverlening
Naast het aanbieden van meer dan honderd online aanvraagbare producten en diensten, blijft Stad Brugge ook inzetten op fysieke dienstverlening. “We zien de website als een verlengstuk van onze dienstverlening. Zowel fysieke als online toegangspoorten versterken de dienstverlening van de Stad. We hebben sterk ingezet op het uitwerken van duidelijke klantreizen in een stapsgewijs proces. Zo kan de burger op onze website meteen alle stappen zien die hij/zij moet doorlopen, bijvoorbeeld voor de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart”, zegt burgemeester Dirk De fauw.
Eenvoudig afspraken maken en meldingen indienen
Eind 2022 lanceerde Stad Brugge de StadsApp waar het maken van een melding in enkele stappen eenvoudig werd aangeboden. “Die logica hebben we nu ook doorgetrokken naar de website”, zegt schepen Minou Esquenet. De nieuwe website biedt gebruikers de mogelijkheid om eenvoudig afspraken te maken en meldingen in te dienen. “Gebruikers worden stapsgewijs door het proces geleid, waardoor afspraken snel en probleemloos kunnen worden geboekt. Ook het maken en opvolgen van meldingen is vereenvoudigd.”
Vlot en snel terugvinden van informatie
De navigatiestructuur van de website is geoptimaliseerd in negen thema’s. Die thema’s zorgen voor een korter klikpad van de gebruiker. Het voornaamste doel is om de gebruikers binnen de vier kliks de juiste informatie te tonen. Of het nu gaat om het aanvragen van een identiteitskaart, een premie of vergunning of het vinden van wat er in Brugge te beleven valt.
De vernieuwde website brengt de bezoeker snel en efficiënt tot de juiste informatie, zowel als intern op de eigen brugge.be als op externe websites. Denk maar aan de recyclageparken die al even in het beheer zijn van IVBO of de toeristische informatie die te vinden is op de recent vernieuwde visitbruges.be
Mobile first, not only
De website is ontworpen met zowel mobiele als desktopgebruikers in gedachten. “Deze mobiele functionaliteit is zeer belangrijk. We zien immers dat twee derde van onze gebruikers – wat overeenkomt met ongeveer 600.000 bezoeken per jaar – via een mobiele toepassing (smartphone of tablet) gebeuren”, zegt schepen Minou Esquenet.
Integratie MijnBurgerprofiel
Het nieuwe Mijn Burgerprofiel biedt een centrale toegangspoort tot alle overheidscommunicatie, iets wat in het vorige profiel nog ontbrak. Gebruikers kunnen veilig en gemakkelijk inloggen met de elektronische identiteitskaart (Itsme). Bruggelingen kunnen vanaf nu ook hun melding opvolgen in dat profiel.
Uniek voor Brugge is de koppeling met de lokale database die bij het invullen van formulieren meteen de persoonlijke gegevens invult. Het is de bedoeling om de functionaliteiten in de toekomst nog verder uit te breiden naar het opvolgen van afspraken, subsidies en facturatie.
Verbeterde interactieve kaartweergave en -functionaliteit
Op brugge.be kun je nu heel wat themakaarten terugvinden. Van parkeerplaatsen tot speelpleinen en parken. De verbeterde functionaliteit laat gebruikers toe om vlot locaties te vinden en specifieke informatie te bekijken.
Herkenbare functionaliteiten
Over de verschillende online platformen heen zet brugge.be ook in op herkenbare functionaliteiten. Denk maar aan het filteren van inhoud, de uniforme wijze waarop je een afspraak of melding maakt. Deze keuzes dragen bij tot een nog betere gebruikerservaring.
De vernieuwde website kwam tot stand in samenwerking tussen Stad Brugge, Anvil & Leap Forward, en biedt een geïntegreerd platform voor een breed scala aan diensten en informatie.
Foto©Persdienst Stad Brugge